Lukion palvelusihteerinä toimiva Kaarina Salmi aloitti työuransa vuonna 1979 Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa, missä hän oli kliinisen fysiologian laboratoriossa ja toimi lisäksi palkanlaskennassa. Hän aloitti Pirkkalan yläasteen kanslistina vuonna 1985 ja on työskennellyt Pirkkalan yhteislukiossa vuodesta 2018.

Kaarinan tehtävät oppilashallinnossa ovat muuttuneet vuosikymmenten kuluessa. Aluksi Kaarinalla oli käytössään vain mekaaninen kirjoituskone, jolla virheiden korjaaminen oli erityisen työlästä. Nykytekniikalla työskentely on mukavampaa ja helpompaa. Esimerkiksi oppilaskortit olivat ennen pahvisia. Niihin kirjoitettiin koulunkäyntitiedot kynällä käsin. Nykyään opettajat kirjaavat arvosanat Wilmaan, ja Kaarinan tehtävänä on vain toimeenpanna arvostelu. Lisäksi hän pitää kirjaa esimerkiksi stipendinsaajista. Moniin erilaisiin tehtäviin kuuluvat myös koulun sähköisen avainjärjestelmän hallinnointi sekä opiskelijoiden opinto- ja matkatukiasiat Kelan kanssa.

Kaarina osallistuu työssään myös henkilöstöhallintoon. Tässä käytetään Populus-henkilöstöhallinto-ohjelmaa, jonne kirjataan esimerkiksi opettajien virkavapaudet. Taloushallinnon osalta Kaarina tarkastaa koulun laskut, jotka rehtori hyväksyy. Kaarina kuuluu niin ikään Pirkkalan Timmi-tilavaraustiimiin, jossa hän laskuttaa kunnan tilojen käytöstä.

Kaarinan mielestä opiskelijat ovat ihania ja heidän kanssaan on mukavaa tehdä yhteistyötä. Hän kertoo, että usein yläastelaiset olivat opettajilleen piukeita mutta kansliaan asioimaan tullessaan erittäin asiallisia ja kohteliaita.  Hän on viihtynyt työssään, ja hänen mukaansa “nuoret ovat hyviä tyyppejä”.

“Pirkkalan yläasteella ja yhteislukiossa on ollut mukava työskennellä ihanien työkavereiden kanssa.”

Alisa Koskinen ja Emma Ojanen

Pirkkalan yhteislukion mediakurssi