Innova-kurssilla Pirkkalan yhteislukion toisluokkalaiset pääsevät kehittämään ratkaisun koulun ulkopuolisen toimijan, kuten yrityksen, ongelmaan. Nelihenkisillä tiimeillä on kahdeksan viikkoa aikaa suunnitella toimiva ja luova ratkaisu kumppanin antamaan tehtävään. Ryhmät esittävät ratkaisunsa ensiluokkalaisille omilla messupisteillään. Innova-kurssi ja -messut järjestetään Pirkkalan yhteislukiossa joka syksy.
Lasten ja nuorten Innova-tiimin ongelmana oli nuorten rentojen liikuntamahdollisuuksien niukkuus. Nuorten urheiluharrastukset vievät helposti suurimman osan viikosta, eikä niissä ole mahdollista harrastella huvin vuoksi silloin tällöin. Tiimi kehitteli Sportify-sovelluksen, jolla näkee kätevästi kartalta erilaisia paikallisia urheilumahdollisuuksia. Sovelluksesta voisi nähdä vaikkapa liikuntatalolla olevan rennon koripallon tilaisuus, ja sovelluksesta näkisi myös, ketä on osallistumassa. Sovellus olisi räätälöity jokaiselle yksilölle itselleen sopivaksi.
VR-tiimin tehtävänä oli parantaa nuoriin ja nuoriin aikuisiin kohdistettavaa mainontaa. Tarkoituksena oli löytää uusia tapoja, jotka lisäisivät nuorten mielenkiintoa ja tietoa yrityksen toiminnasta TikTok-lyhytvideoiden muodossa. Tiimi ratkaisi ongelman laatimalla esimerkkivideon, joka poikkesi aiemmista VR:n videoista energisyydellään ja nuorisoa puhuttelevalla ilmaisullaan.
Aamulehden tiimin tavoitteena oli keksiä ratkaisu siihen, miten saataisiin etenkin nuoret kiinnostumaan enemmän uutisista. Tiimi oli kehitellyt sovelluksen “Just ny”, jonka avulla nuoret pysyisivät ajan tasalla maailman tapahtumista. Just ny on suunnattu etenkin koululaisille sen helppokäyttöisyyden ja nuorille suunnattujen toimintojen vuoksi. Sovellus tarjoaa erilaisia TikTokin kaltaisia uutisvideoita sekä kokonaan erillisen valikon uutisille aiheiltaan oppiaineisiin jaoteltuina. Sovellus on suunniteltu maksulliseksi, ja koulut voisivat ostaa sen opiskelijoille. Yksityiset henkilötkin voisivat ostaa sovelluksen käyttöönsä samalla tavalla kuin muut Aamulehden palvelut.
Pirkkalan kirjaston tiimi oli miettinyt kirjaston tapahtumia, joista nuoret innostuisivat. Pitkien pohdintojen jälkeen päädyttiin seuraavaan tapahtumaan Pelkkää ällää. Tapahtumassa abit saavat tukea tuleviin ylioppilaskokeisiin. Abit tulisivat yhdessä opiskelemaan vaikeita aineita kirjastoon, ja kysyttäessä suurin osa koki erityisen vaativiksi aineiksi äidinkielen ja matematiikan. Kirjastossa heitä olisivat auttamassa sovitut koulumme opettajat. Tarjolla olisi myös herkkuja, jotta energiaa riittäisi opiskeluun. Pelkkää ällää ei silti tarkoita, että tavoitteena pitää olla ylioppilaskirjoituksissa laudatur, vaan tapahtumassa edetään omien tavoitteiden mukaisesti ja saadaan tarvittavaa tukea omien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Visma-tiimin projekti oli vähentää kouluruokahävikin määrää. Ongelmana kouluruokahävikissä on, että ruoka ei maistu opiskelijoille ja he käyvät usein muualla syömässä. Visma-tiimi oli laskenut, miten paljon muualla syömiseen kuluu opiskelijan rahaa. Tiimi keksi ratkaisuksi tuoda ruokalistan Wilmaan ja parantaa opiskelijoiden mahdollisuutta antaa palautetta kouluruoasta. Palautteen avulla ruoan laatua saataisiin parannettua, jotta isompi määrä opiskelijoista söisi koululla ja ruokahävikki vähenisi. Palautteen voisi antaa omalla nimellä tai anonyymisti, jotta rehellisen palautteen antamiseen olisi matala kynnys. Pirkkalan yhteislukiossa hävikki on erityisen pientä, mutta yleisenä tavoitteena oli siis koko ruokailukokemuksen parantaminen missä hyvänsä koulussa.
Nykyiset ykköset saivat Innova-messuilta maistiaisen siitä, millainen voisi olla heidän ensi lukuvuoden oma Innova-kokemuksensa.
Mediakurssi